KOMUNIKASI VERBAL DAN NON VERBAL
Pengenalan
Komunikasi
merupakan satu proses yang membolehkan pihak-pihak yang terlibat saling
memahami antara satu sama lain. Sebagai makhluk sosial, manusia perlu berhubung
dan berinteraksi dengan orang lain. Suasana yang demikian menjadikan komunikasi
penting dalam kehidupan. Dalam konteks organisasi, komunikasi mempunyai peranan
yang cukup signifikan dan penting. Malah komunikasi seringkali dianggap sebagai
nadi kepada sesebuah organisasi. Oleh kerana itu, komunikasi seharusnya
dikendalikan dengan cekap serta dihiasi dengan nilai dan adab yang digariskan
dalam Islam.
Definisi komunikasi
Seni berinteraksi antara satu sama lain. Dari sudut bahasa berasal daripada perkataan ‘communicare’ yang bermaksud penyertaan atau ‘turut serta’ atau perkataan ‘communis’ yang bererti milik bersama. (Jaafar Muhammad, 1997)
Komunikasi boleh didefinisikan sebagai gaya, kaedah dan strategi komunikasi yang digunakan oleh pemimpin dalam organisasi. (Mohd Yusof Hussain, 1990)
Unsur-unsur komunikasi
- Tujuan atau matlamat ditentukan terlebih dahulu
- Pertukaran maklumat antara penghantar dan penerima
- Idea atau maklumat yang bergantung kepada tujuan atau konteks
Fungsi komunikasi
- Memastikan seluruh warga organisasi berkongsi visi dan misi organisasi
- Menyatukan usaha bagi mencapai matlamat organisasi
- Memupuk suasana kerja dan budaya yang sihat dalam organisasi
- Membina kemampuan untuk membuat keputusan yang tepat dan bijaksana
Peranan Pemimpin Dalam Komunikasi
- Pemimpin sebagai Penyebar Maklumat
- Pemimpin Sebagai Perunding
- Pemimpin Sebagai Pemantau
- Pemimpin Sebagai Penghubung (Liaison)
- Pemimpin Sebagai Agen Perubahan
MEKANISME DALAM KOMUNIKASI
PENGENALAN
Terdapat
pelbagai pendekatan yang boleh dimanfaatkan oleh pemimpin dalam menjayakan
komunikasi kepimpinan yang baik. Pemimpin boleh menggunakan secara lisan,
mahupun bukan lisan samada melalui tingkahlaku dan perbuatan. Pemimpin juga
perlu mempunyai kemahiran berkomunikasi dengan baik supaya dapat mewujudkan
suasana yang mesra dan melahirkan keinginan untuk saling bekerjasama dalam
kalangan anggota organisasi.
- Komunikasi lisan (verbal)
- Komunikasi lisan (verbal) merupakan teknik asas yang sangat mengesankan dan dapat memberikan impak yang sangat besar kepada pemimpin dan orang yang dipimpin.
- Rasulullah s.a.w telah menyampaikan risalah Allah kepada seluruh alam secara lisan.
Contoh-contoh komunikasi lisan (verbal)
Kemahiran Mendengar
Kemahiran Mendengar
Kemahiran ini
sangat penting di tempat kerja kerana telah membuktikan bahawa sebanyak 53
peratus masa komunikasi diperuntukkan untuk mendengar berbanding 17 peratus
untuk membaca, 16 peratus untuk bercakap dan 14 peratus untuk menulis.
Seorang
pemimpin yang baik ialah seorang ketua yang boleh, mahu dan mempunyai kemahiran
mendengar apa-apa sahaja yang ingin diperkatakan oleh kakitangannya. Pendengar
yang berkesan pula sentiasa berusaha mencari unsur-unsur yang menarik dalam
subjek yang dibicarakan, sentiasa memfokus kepada isi perbicaraan dan idea
utama yang ingin disampaikan, berusaha mendengar dengan bersungguh-sungguh dan
cuba mendalami erti perkataan yang didengari.
Kebolehan
mendengar membolehkan pemimpin mendekati golongan yang dipimpin dengan lebih
dekat, seterusnya membolehkan komunikasi dan interaksi di tempat kerja
dilakukan dengan lebih baik antara pemimpin dan orang yang dipimpin.
Kemahiran
Berbicara dan Berbahasa
Dalam
komunikasi seharian di tempat kerja, pemimpin dan orang yang dipimpin perlulah
menguasai selok-belok berbicara dengan baik kerana ia dapat menimbulkan kuasa
pengaruh dan bahasa yang lebih mudah diterima serta memberi kesan yang mendalam
di lubuk jiwa.
Antara contoh
kemahiran beebicara dan berbahasa yang boleh diamalkan di tempat kerja ialah :
i. Menggunakan bahasa yang mudah difahami
Perkara ini
sangat perlu ditekankan kerana tidak semua anggota organisasi mempunyai tahap
ilmu dan kemampuan yang sama. Penggunaan bahasa yang kurang difahami
menyukarkan komunikasi dan menghalang penerimaan mesej yang ingin disampaikan.
ii. Isi bicara hendaklah benar
Kebenaran isi
perbicaraan amat penting kerana ia merupakan sumber kredibiliti seseorang
pemimpin dengan orang yang dipimpin.
iii. Nada suara yang terkawal dan sesuai
Pemimpin
dan golongan yang dipimpin perlu mengawal kelembutan bicara dan kelunakan suara
agar dapat berkomunikasi dengan berkesan. Hal ini amat jelas kerana nada suara
kadangkala boleh menimbulkan tanggapan yang pelbagai kepada pendengar.
iv. Berhujahlah dengan waras
Dalam
menguruskan organisasi di tempat kerja, kadangkala pemimpin dan golongan yang
dipimpin perlu berdepan dengan situasi yang memerlukannya untuk berhujah atau
menerangkan sesuatu hal. Dalam menghadapi situasi tersebut, mereka perlulah
berusaha mengelakkan sesuatu isu yang boleh menyebabkan pertelingkahan dan
kontroversi kerana tujuan utama berhujah bukanlah untuk mencari kemenangan,
tetapi untuk menyerlahkan kebenaran.
v. Meninggalkan celaan dan mengumpat
Bagi
seseorang yang ingin mengukuhkan kredibiliti, seharusnya merebut peluang
berkomunikasi dengan menitikberatkan keistimewaan dan kekuatan orang lain,
bukannya mencari kesalahan dan mendedahkan keaiban sesuatu golongan.
vi. Bercakap dengan lemah lembut dan bersopan
Dalam
berbicara dan berbahasa di tempat kerja perlulah berkomunikasi dengan lembut
dan bersopan kerana Allah telah menekankan kepada manusia untuk berbicara
dengan perkataan yang baik dan membiasakan diri dengan ucapan-ucapan yang baik.
vii. Menyebut perkara yang penting berulang-kali
Tindakan
ini diamalkan bagi memastikan para pendengar betul-betul jelas dan dapat
memahami apa yang disampaikan dengan baik. Prinsip ini amat bersesuaian dengan
apa yang telah diamalkan oleh Rasulullah saw. Apabila baginda memperkatakan
sesuatu perkara yang penting dan rumit, baginda akan mengulanginya sebanyak tiga
kali. Baginda juga berbuat perkara yang sama dalam sesuatu majlis yang dihadiri
oleh ramai orang kerana bimbang suaranya tidak dapat didengari dengan baik.
2. Komunikasi bukan lisan (non-verbal)
Komunikasi
nonverbal adalah komunikasi yang menggunakan pesan-pesan nonverbal. Istilah
nonverbal biasanya digunakan untuk melukiskan semua peristiwa komunikasi di
luar kata-kata terucap dan tertulis. Secara teorinya, komunikasi nonverbal dan
komunikasi verbal adalah dua cabang komunikasi yang berlainan. Namun dalam
kenyataannya, kedua jenis komunikasi ini saling jalin-menjalin, saling
melengkapi dalam komunikasi yang kita lakukan sehari-hari.
Contoh-contoh komunikasi bukan lisan (non-verbal)
Termasuk di
bawah komunikasi ini ialah:
- Contoh teladan yang baik
- Aspek penampilan diri, personality dan bahasa badan
- Pendekatan psikologi
1. Contoh
teladan yang baik
Asas penting yang boleh dijadikan landasan bagi teladan yang baik ialah akhlak yang baik dantindakan yang selari dengan kata-kata. Konsep akhlak dan kepimpinan dalam Islam merupakan konsep terpenting dalam pembinaan individu dan masyarakat yang sempurna dengan sifat-sifat dan perwatakan manusia yang baik dan unggul. Antara sifat yang menggambarkan teladan yang baik ialah sabar dan pemaaf.
Dalam
hal ini keterbukaan sikap pemimpin, sanggup menerima kritikan dan kesediaan
mengubah praktik negatif yang diamalkannya dalam organisasi dapat melambangkan
teladan yang baik yang boleh dicontohi. Begitu juga dengan golongan yang
dipimpin perlu sentiasa bersifat terbuka dan boleh menerima teguran yang boleh
memberikan impak positif dalam organisasi. Komunikasi seperti ini amat penting
bagi mencipta suasana harmoni di antara pemimpin dan golongan yang dipimpin.
2. Penampilan diri, personaliti dan bahasa badan
Penampilan
diri dan personaliti seseorang menggambarkan sikap, perwatakan dan peribadinya
yang sebenar. Seperti contohnya pakaian yang dipakai boleh memberikan imej
samada pemakainya bersikap teliti, peramah, berfikiran mantap, berdisiplin atau
sebaliknya. Selain itu, ia juga dapat dilihat dari aspek perilaku, kesopanan
dan kehalusan budi pekerti, penyesuaian diri dengan masa, tempat dan
sebagainya.
Bahasa badan turut memainkan perananyang cukup penting dalam komunikasi. Dikatakan terdapat sebanyak 750000 bentuk bahasa badan seperti postur tubuh, penampilan, kontak mata, mimik muka dan padding, iaitu perkataan-perkataan seperti ”ah”, ”uh” dan sebagainya. Bahasa badan ini penting untuk menilai maksud sebenar sesuatu maklumat terutamanya apabila terdapat percanggahan dalam perkara yang diungkapkan seperti lisan
3. Pendekatan
Psikologi
Psikologi
ialah kajian terhadap jiwa dan roh manusia dan selalunya merujuk kepada kajian
tentang tingkah laku. Komunikasi ini amat berkait rapat terutamanya kepada
pemimpin. Ia juga amat penting dalam proses komunikasi kepimpinan bagi memahami
jiwa sasaran. Antara cara yang boleh dilakukan oleh pemimpin ialah dengan
memberikan ucapan penghargaan, pujian dan memahami perasaan orang lain dengan
empati.
Saidina
Ali bin Abi Talib, khalifah Islam yang keempat pernah menyatakan:
"teruskan usaha memenuhi keperluan mereka dan memuji mereka berkali-kali terhadap perkhidmatan baik yang mereka berikan. Sikap seumpama itu insya-Allah akan mendorong tindakan yang lebih berani. Cubalah memahami perasaan orang lain dan jangan menyalahkan antara satu sama lain dan jangan merungut apabila memberi ganjaran yang sewajarnya”.
Kesimpulan
Komunikasi
menurut kaca mata Islam membawakan satu sudut pandangan yang berbeza. Ia
bersendikan keimanan dan ketakwaan terhadap Pencipta Yang Maha Agung tanpa
mengenepikan kepentingan hak-hak nilai kemanusiaan yang patut dijaga dalam
berkomunikasi. Ia merupakan satu manifestasi dalam kehidupan berorganisasi
supaya tugas-tugas dapat dijalankan dengan baik dan efisien serta dapat mencari
penyelesaian kepada permasalahan yang timbul secara profesional.
No comments:
Post a Comment