Satu cara untuk mengetahui proses pengurusan adalah dengan mengenalpasti
fungsi-fungsi asas yang bersama-sama mewujudkan proses tersebut. Fungsi ini
merupakan asas bagi aktiviti pengurusan pada setiap peringkat pengurusan
- Ramalan dan Perancangan
= Pengurus melihat masa depan dan membuat keputusan berhubung atau
berdasarkan tindakan yang akan diambil
- Pengelolaan = Pengurus
mengumpul kerja-kerja yang berkaitan dalam kelompok tersendiri, kemudian
menyusun ahli-ahli dan seterusnya menetapkan tugas ahli-ahli
- Arahan = Pengurus memberi
arahan dan panduan untuk memastikan kerja dapat dibuat dengan cekap dan sempurna.
- Penyelarasan = Pengurus
menyatukan segala usaha dan aktiviti yang dikira penting serta memastikan
segala aktiviti berjalan sesuai dengan rancangan yang telah ditetapkan.
- Kawalan = Pengurus membuat
pemeriksaan dan penyeliaan yang berterusan tentang pelaksanaan rancangan
dan memastikan tindakan yang diambil tepat.
Pentadbiran
Asas sesebuah pentadbiran adalah untuk mencapai matlamat organisasi melalui
kakitangannya yang cekap, amanah, setia, dedikasi dan berkesan. Dalam
melaksanakan tugasnya, manusia memerlukan keseluruhannya pengurusan,
kepimpinan, pengambilan keputusan, perhubungan manusia dan kelengkapan kerja
membentuk satu sistem pentadbiran.
Definisi Pentadbiran
Menurut Kamus Dewan, pentadbiran bererti perbuatan melaksanakan urusan
mengelola atau menjalankan sesuatu pejabat, kerajaan dan lain-lain lagi. Dengan
kata lain pentadbiran ialah satu perlakuan untuk mengurus atau bertindak
sebagai ejen dalam hal-ehwal fungsi pemerintahan atau fungsi kerajaan.
Pengurusan membawa makna atau konsep betul dan cekap.Memanglah tepat kalau kita
mengatakan bahawa pentadbiran ialah sains pengurusan mengenai pengendalian
perjalanan pekerjaan atau sesuatu organisasi dengan betul dan cekap.
Dr. S.P Siagian mengklasifikasikan proses pentadbiran kepada tujuh peringkat
kegiatan iaitu:
- Penentuan
tujuan yang hendak dicapai, dimana sifat, skop dan bentuk tujuan itu akan
menentukan kegiatan yang seterusnya
- Perumusan
tugas yang hendak dilaksanakan, dimana mencakupi tujuan akhir, strategi
perlaksanaan dan taktik yang hendak digunakan
- Perumusan
polisi, dimana pimpinan organisasi bertanggungjawab untuk merumuskan
polisi-polisi tertentu sebagai langkah awal kearah perlaksanaan
- Pengambilan
keputusan, di mana ia merupakan satu proses yang penting dalam pentadbiran
- Perlaksanaan
melalui keputusan organisasi membolehkan tindakan selanjutnya
dilaksanakan, atau dengan kata lain dipanggil fungsi pengurusan seperti
perancangan, pengendalian, motivasi dan sebagainya.
- Penilaian
semula atau bedah siasat (post mortem), membolehkan pengukuran dan
perbandingan daripada hasil kegiatan operasi yang dicapai dengan sasaran
atau standard yang telah ditetapkan sebelumnya
- Pengawasan
melalui pembinaan dan penggunaan sistem maklum balas, di mana merupakan
satu proses pengolahan hasil penilaian bagi memperbaiki dan membentuk satu
proses pentadbiran yang lain seperti perumusan kembali perjalanan
organisasi, perumusan polisi baru, perancangan semula, memperbaiki sistem
pengurusan dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment